Czy ważniejsza jest ilość czy jakość recenzji?
Jeśli czytasz ten post, są szanse, że jako konsument już rozumiesz znaczenie recenzji i zawsze badać firmę przed zakupem lub zamówieniem. Coraz więcej osób rozumie znaczenie recenzji. W końcu jest to jeden z niewielu sposobów na wyrobienie sobie opinii o firmie lub usłudze, zanim samemu ma się z nią jakiekolwiek doświadczenia. W ten sposób można zebrać cenne informacje, zanim wyda się pieniądze w danej firmie.
W internecie jest kilka miejsc, gdzie można znaleźć recenzje. Istnieje między nimi szereg różnic. Na przykład istnieje szansa, że sklep internetowy ma stronę, na której za opłatą może zbierać recenzje od klientów. Odbywa się to poprzez zaproszenie, które klient otrzymuje po zrealizowaniu zamówienia. Klient może wtedy wybrać, czy chce napisać recenzję o firmie, czy nie.
Często można też przeczytać recenzje w profilu Google danej firmy. Te recenzje Google mają stosunkowo duży wpływ, ponieważ pojawiają się w wielu wyszukiwaniach. Google nie ma jednak jeszcze systemu sprawdzania tych recenzji. Dlatego recenzje w profilach Google wskazują, że nie zostały sprawdzone. Firmy mogą jednak zgłaszać nieuzasadnione recenzje, aby pracownik Google mógł ręcznie sprawdzić, czy recenzja spełnia wymagania.
W końcu można też znaleźć recenzje na stronie internetowej, takiej jak ta, na której teraz jesteś. Recenzje zbieramy w sposób organiczny. Nie prosimy klientów o recenzje, nie wysyłamy e-maili i nie mamy żadnej finansowej zachęty do zamieszczania dobrych lub złych recenzji. Wynika to z faktu, że firmy nie płacą nam za pisanie recenzji. Wiąże się to jednak z odpowiedzialnością. Mamy kilka automatycznych systemów, które zapewniają, że recenzje są autentyczne. Dodatkowo każda recenzja napisana na tej platformie jest sprawdzana ręcznie. W ten sposób mamy pewność, że każda recenzja spełnia wymogi naszej polityki.
Zbieranie recenzji na platformie z płatnym abonamentem wiąże się z pewnymi problemami. Często zdarza się, że firmy ręcznie wysyłają zaproszenia do klientów, co może skutkować pominięciem klientów, u których coś poszło nie tak. Również recenzje mogą być czasem moderowane, lub nie są zamieszczane od razu po ich napisaniu. Może to być ze szkodą dla przejrzystości platformy, nawet jeśli poza tym przestrzegają one wszystkich zasad.
Ponieważ klienci firm posiadających płatny abonament na dużej platformie automatycznie otrzymują zaproszenie do recenzji, zdarza się, że firmy zebrały dziesiątki tysięcy recenzji. Z jednej strony mówi to coś o wielkości firmy. Zakupy w dużej i rzetelnej firmie są dla wielu konsumentów przyjemne. Z drugiej strony, poszczególne recenzje nieco gubią się w tym procesie. Być może jeden z tych dziesiątek tysięcy autorów recenzji podzielił się bardzo przydatnym spostrzeżeniem, ale z powodu natłoku recenzji prawdopodobnie nikt nigdy nie zobaczy tej wiadomości ponownie.
Zbierając recenzje, bez ciągłego mailowania czy dzwonienia do konsumentów w tej sprawie, otrzymujemy znacznie mniej recenzji niż duże płatne platformy. Osoby, które trafiają do nas, piszą średnio dłuższe recenzje, a więc mają lepiej uzasadnioną historię. Recenzja z 1 lub 5 gwiazdkami, w której jest tylko słowo „Dobry” lub „Zły” tak naprawdę niewiele wnosi do czytelnika recenzji. Ta osoba prawdopodobnie szuka recenzji w internecie, ponieważ chce poczytać o doświadczeniach innych klientów. W takim przypadku 1 dobrze napisana recenzja jest prawdopodobnie o wiele bardziej przydatna niż tysiąc recenzji, w których jest tylko punktacja.
Wszystkie formy recenzji mogą mieć cel w procesie podejmowania decyzji jako klient. Decyzja o tym, czy zająć się daną firmą zależy od kilku czynników, ale zaufanie do firmy, z którą zamierzasz robić interesy, jest zawsze ważne. Dlatego upewnij się, że rozumiesz, jak powstały recenzje, które czytasz. W ten sposób możesz również przypisać wartość do wyniku, który widzisz. Średnia 7/10 na jednej stronie może być warta więcej niż 9,5/10 na innej. Nie jesteś jeszcze przekonany? Następnie przeczytaj recenzje różnych stron i platform. Dzięki temu uzyskasz pełniejszy obraz firmy, którą badasz.
Pamiętaj też, że recenzja o firmie to nie to samo co recenzja o produkcie. Może firma działa w bardzo dobry sposób przyjazny dla klienta i nie ma z czego być niezadowolonym. To nie zawsze mówi coś o kupowanym produkcie. Jeśli więc zamierzasz kupić odkurzacz, nie czytaj tylko opinii o sklepie, w którym chcesz go kupić. Nie zapomnij sprawdzić, co konsumenci myślą o samym odkurzaczu. Dzięki temu masz pewność, że odrobiłeś zadanie domowe i możesz bez stresu złożyć zamówienie.